FetTisdag med vänner



Sofia älskar Lucky! ..och det gör jag me!
Det ska bli så roligt att ha henne här när hennes matte och husse ska fly kylan!

Missa, by the way, inte Lollos fina blogg!!

Idag har Sofia varit så duktig och hjälpt mej baka semlor och pizza.
Lollo hjälpte också till såklart.
Och så gick vi en lång runda i solen.
Pizza blev helt okey, med lite ändringar blir det nog ett bidrag att skicka till slut!
Jag hade velat ha mer tid till att blogga, det hade varit kul att skriva med lite bättre dynamik och timing.
För nu blir det bara som tanke-snurr. Skriva istället för att tänka.
Tur att jag inte har fler läsare!
I morgon kommer Sara och Albin! Lalallaaaalala... va det ska bli kul!
Sara är bland mycket annat den viktigaste inspirations källan till att jag förnyar receptrepetoaren.
I morgon kommer hon med ännu ett nytt bidrag! :)



Faktist första gången jag gjorde egna semlor.
Har inte gillat dom innan. Men det har jag vuxit från! Hahaa...
Dom blev dock lite stora - hälften hade räckt!
Egen mandelmassa gjorde jag med, det är goare än köpt kan jag lova! 





Pizza degen blev super go.
Gjorde ur min kokbok:

  • 2,5 dl ljummet vatten
  • 25 g jäst
  • 2 msk olivolja
  • ½ tsk salt
  • 6-7 dl vetemjöl

 

Smula jästen - slå över vattnet. Det ska vara 37 grader.
Häll i olja, salt och mjöl. Blanda runt.
Viktigast av allt: Skjälp upp på bakbord och knåda i 10 minuter.
(Det lönar sig!)
Jäs under duk i 1 timme.
Forma i luften till två pizzabottnar.


Kommentarer
Postat av: E

Oj vad fina semlor!! Och pizza såklart! Ska ni ha lucky båda veckorna?

2011-02-09 @ 11:28:05
Postat av: Elin

Vilka fina semlor! Och pizzan med såklart! Ska ni ha Lucky båda veckorna? det är väl bra då får du lite prova på tid... fast det kanske du inte behöver förresten! vi hörs.

2011-02-09 @ 11:36:46
Postat av: Anonym

Jaha den första kommentaren kom visst iväg.. ; )

2011-02-09 @ 11:37:53
Postat av: Anonym

Gott var det! till och med semlorna som jag inte brukar vara förtjust i men de här var smarriga =)

2011-02-16 @ 13:37:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0