Laxpaj med spenat och keso



Fredags kväll med familjen och laxpaj. 
Trixade till smakerna med vad jag hade hemma.
Jag kommer lägga ruccolasalladen som en "salsa-topping" på pajen nästa gång.




Den var nog aningen godare än av den ser du att vara!
Detta är mitt (första) bidrag till tävlingen på Jennie Benjaminssons fina blogg kalasgott.blogg.se
Du hittar allt om tävlingen här.



Laxpaj med spenat och keso

Pajdeg

  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl grahams mjöl
  • 50 g smör i tärningar
  • ca ½ dl rapsolja

Pajfyllning

  • 300 g färsk laxfilé i tärningar
  • en knippa hackad persillja
  • rivet skal av en ekologisk citron
  • en nypa havssalt
  • några drag med pepparkvarn (gärna flera pepparsorter)
  • 200 g hackad spenat

Stanning

  • 2 ägg
  • 1 dl grädde
  • 1 dl mjölk
  • 1 dl keso

Topping

  • lite smulad parmesanost att strö över pajen innan gräddning
  • 140 g väl sköljd ruccola
  • balsamvinäger
  • parmesanost i skivor/flarn
  1. Knåda ihop pajdegen och tryck ut den i en springform. Tryck upp degen högt på kanterna. Låt den vila i kylskåp i 30 minuter. Nagga den sedan och förgrädda i 200 °C i 10 minuter.
  2. Blanda laxen med persilljan, citronskal, salt och peppar.
  3. Om spenaten är färsk så bryn den mjuk i lite olja.
  4. Bred ut spenaten i pajskalet och strö sedan över laxen.
  5. Vispa ihop stanningen och slå den över laxen.
  6. Strö över lite smulad parmesanost.
  7. Grädda i 200 °C i 25-30 minuter tills den fått fin färg.
  8. Hacka under tiden ruccolan vänd den ihop med balsamvinäger och parmesanostflarn
  9. Servera pajen uppskärd i bitar med ruccola-hacket strött ovanpå.



Kommentarer
Postat av: Anonym

gott! jag vill smaka =)

2011-02-05 @ 00:36:14
URL: http://lorenasvensson.blogg.se/
Postat av: Klara

Mmm detta lät mycket gott, måste jag prova när min syster- kött hälsar på! :)

2011-02-11 @ 14:48:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0