Kommentera mera... :)

Jag hittade just till mid brödrecept på en receptsida som du hittar här. Jag hade fått fina betyg och två kommentarer! Det gillar jag! Kolla in dom här!!
Idag har jag fikat x2! :)
Först var vi på "mamma-fika" och sen var vi hos Ebba och Klara.
Det var så kul att se dem, det ska inte dröja lika länge tills nästa gång!

Mias favorit fruktbröd - bikarbonat

Detta är min älskade bröd!
(Ursprungligen kommer det från Jeanette i Grimslöv men jag har modifierat det en aning!)
Det godaste jag vet.
Jag gjorde det till jul, men det är nog dax för en ny omgång snart igen!
Det bästa med det är: INGET KNÅDANDE och INGEN JÄSNING!
Och att det är gott i flera dagar utan att bli tort!
Man behöver dock två brödformar.




Mias fruktbröd.

Variera frukter och nötter efter eget smak och tycke!

  • 1 liter naturell yoghurt
  • 2 tsk bikarbonat
  • 2 dl mörk sirap
  • 2 tsk salt
  • 7 dl vetemjöl
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 2 dl rågmjöl
  • 2 dl solrosfrön
  • 2 dl russin
  • 2 dl hela hasselnötter
  • 2 dl aprikoser
  • 1 dl torkade tranbär
  • 1 dl linfrö

Sätt på ugnen på 200 °C. Blanda mjöl och bikarbont.
Blanda ihop resten av ingredienserna.¨
Sleva upp smeten som ska vara kladdig i två smörade brödformar.
Grädda i ugnen på 200 °C i 1 timma och sänk sedan värmen till 175 °C
(utan att ta ut bröden) och grädda i 30 minuter till.
OBS!! Lägg ett ark folie över bröden efter ca 30 minuter eftersom de gärna blir brända annars.

Skälp ut bröden ur formarna.
Ett tips är att pensla med kalls vatten på bottnen
och på sidorna av brödformen om bröden inte vill släppa.
Pensla brödens ovansida med vatten för en mjukare skorpa.
Låt dem svalna på galler under bakduk.

Ät och njut!


Kommentarer
Postat av: Jeanette Dahlqvist

Vad kul att mitt recept kom upp. Jag har slarvat bort mitt, så nu fick jag det igen. GOTT

2011-01-28 @ 19:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0