Kringel kramms



Perfekt att ringla ihop när grädden blivit sur eller creme fraichen lessnat!


Grova kringlor

  • 200 g smör
  • 1 dl socker
  • 4 dl vätska *
  • 1 msk hjorthornsalt
  • 3 dl havregryn
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 1 dl rågmjöl
  • ½ dl vetegroddar
  • ½ dl linfrö
  • resten vetemjöl

*Vätska kan var var du har hemma, helst sur grädde.
Kringlorna kan bli lite sköra om man bara har smör och grädde i.
Men det funkar lika bra med fil, yoghurt, creme fraich, vad du vill men gärna surt!

Smält smöret långsamt och låt svalna.
Blanda ut hjorthornsaltet i mjölet och blanda i resten.
Använd så mycket vetemjöl att det går att ringla, men inte för mycket!
Det blir ca 40 kringlor, beroende på storlek.
Mina är ganska små, jag gräddar dom i mitten av ugnen i 225 °C i ca 8 minuter.
Ät dem som dem är eller med smör och ost.

Jag kan iaf inte sluta äta!











Kommentarer
Postat av: Klara

Mina blev inte lika goda som dina;(

2011-02-11 @ 14:52:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0