Päronpaj med mördeg

Jag hade faktist en mördegsrulle i frysen - som jag INTE har handlat själv.
Men jag tänkte inte slänga den så idag gjorde jag en päronpaj!

Mördeg kan man enklet göra själv - kolla i din kokbok!






Päronpaj 5-6 port

En mördegsrulle (eller hellre egen sats)
3 stora conference päron
3 ägg
4 dl cremefraich
1,5 dl kesella
rivet skal av en citron
saft av ½ citron
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 tsk kanel

Lägg mördegen i en pajform och förgrädda ca 8 minuter i 200 °C.
Skala, dela och kärna ur päronen.
Skiva i ½ cm tjocka skivor men låt dem sitta ihop i kviständen.
Vispa ihop resten av ingredienserna.
Lägg päronen i formen och häll över smeten.
Grädda i ca ½ timme i 200 °C eller tills kakan "stannat" och fått färg.
Låt svalna lite och servera med gräddglass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0